Kylmä suihku – Hyödyllistä hulluutta?

Kylma_suihku2
 
Kylmä suihku herättää monenlaisia, yleensä kielteisiä, mielikuvia – ahdistusta, pelkoa ja jopa pakokauhua. Kuka hullu menee vapaaehtoisesti kylmään suihkuun? Luettuasi tämän tekstin, sinäkin olet toivottavasti tarpeeksi hullu kokeilemaan. Kylmät suihkut vaativat epämukavuusalueelle menemistä, kuten moni muukin asia elämässä. Kylmä suihku ei kuitenkaan ole niin hirveä ja mahdoton asia kuin miltä se voi ensiajatuksella tuntua. Itseäkin ajatus vieroksutti, mutta pakkohan sitä oli kokeilla ja nyt olen toteuttanut kylmiä suihkuja puoli vuotta. Tällä hetkellä tapa on niin rutinoitunut, että en anna itselleni lupaa lähteä suihkusta, jollen ole edes hetkeksi laittanut vesihanaa kylmimmälle säädölle. Pelkästään lämmin suihku on minulle sama asia kuin treenin luovuttaminen kesken laiskuuden takia.

Kokonaisuudessaan kylmiin suihkuihin alkaa tottumaan jatkuvasti paremmin [1]. Reissatessa tuntuu jopa pliisulle, jos suihkusta ei tulekaan niin kylmää vettä kuin mihin olet tottunut. Kylmät suihkut toimivat erityisen hyvin saunan jälkeen, koska jälkihien määrä vähenee merkittävästi. Kannustan sinuakin kokeilemaan kylmää suihkua, mitä voit hävitä?

 

KYLMIEN SUIHKUJEN HYÖDYT

PIRISTÄVYYS

Kylmä vesi herättää ihon reseptorit sekä laittaa verenkierto- ja hengityselimistön töihin. Parempaa herätystä aamuun saa etsiä. Vaikka itse suihkut voivat olla hiukan epämiellyttäviä, on niiden jälkeen aina hyvä, euforinen fiilis. [2]

MENTAALINEN VAHVISTUMINEN

Kylmät suihkut toimivat mainiona ”mindhackina”. Epämukavuusalue vahvistaa.  Harva asia tuntuu enää niin vaikealta, jos päivä on aloitettu jääkylmällä suihkulla. Pidän itse mentaalisia hyötyjä jopa merkittävämpinä kuin fyysisiä. [3]

STRESSINSIETOKYKY

Kylmillä suihkuilla pystyt kontrolloidusti totuttamaan ja vahvistamaan kehoasi sietämään paremmin stressiä. [4]

TULEHDUKSEN LASKEMINEN

Kylmä vesi laskee tulehdusta ja helpottaa aineenvaihduntatuotteiden virtausta elimistössä, joka taas voi vähentää esimerkiksi lihasarkuutta treenin jälkeen. Kylmän veden on todettu auttavan myös nivelvaivoihin ja kroonisiin kipuihin. [2,5]

VASTUSTUSKYKY

Kylmälle altistuminen aktivoi immuunijärjestelmän ja vahvistaa sitä parantaen vastustuskykyäsi. [4,6]

VERENKIERTO

Kylmä aiheuttaa veren siirtymisen pinta- ja ääreisverenkierrosta tärkeiden elinten käyttöön. Tästä syystä toistuvat kylmäaltistukset tehostavat verenkierron toimintaa. [5]

UNEN LAATU

Suihkun aiheuttama hetkellinen sokki auttaa kehoa rentoutumaan ja rauhoittumaan myöhemmin.

MASENNUKSEN VÄHENEMINEN

Ihon altistuminen kylmälle lähettää suuren määrän elektronisia impulsseja aivojen perifeerisiin hermopäätteisiin, jolla saadaan masennusta ja apeutta vähentävä vaikutus. [7]

RASVANPOLTTO

Kylmälle altistuminen lisää aineenvaihduntaa muun muassa pistämällä kehon tärisemään sekä vaikuttamalla FGF21- ja irisiini-hormonien eritykseen. Kylmät suihkut voivat siten auttaa rasvanpoltossa, joskaan eivät kovin merkittävästi muihin elämäntapamuutoksiin verrattuna. [8,9]

HEDELMÄLLISYYS

Kylmien suihkujen on havaittu yhdessä tutkimuksessa vaikuttavan testosteronitasoihin, mutta tämä väite on hataralla pohjalla – kyseistä tutkimusta ei edes löydy mistään. Joka tapauksessa, tunnet olosi (ajatuksen tasolla) varmasti miehekkäämmäksi oltuasi kylmässä suihkussa.

TERVEEMMÄT IHO JA HIUKSET

Kylmä saa ihohuokoset ja hiusten syyt menemään kiinni, jolloin ne eivät kuivu niin helposti.

SÄÄSTÄT AIKAA JA RAHAA

Kylmiin suihkuihin et jää niin todennäköisesti läträämään veden kanssa.

 

HAITAT

Haittoja ei käytännössä ole, jos pidät järjen mukana. Kylmissä suihkuissa ei kannata olla kymmeniä minuutteja, koska voit palelluttaa itsesi. Lisäksi kylmiä suihkuja tulee harkita tai tiedustella lääkäriltä, mikäli sinulla on esimerkiksi vakavia sydän- ja astmasairauksia.

 

MITEN

Kaiken suihkussa olemisen ei tietenkään tarvitse olla kylmää, vaan voit peseytyä ensin normaalisti lämpimällä vedellä. Peseydyttyäsi laita hanasta tulemaan niin kylmää vettä kuin siitä vain tulee. Ei puolikylmää, vaan kylmintä mahdollista. Ole suihkussa puolesta minuutista viiteen minuuttiin. Parhaiten kylmään tuntuu tottuvan, kun pitää niskaa suihkun alla. Toinen strategia on pistää suihkusta tulemaan heti suoraan kylmää vettä ja laittaa kello käyntiin, ensi kerralla esimerkiksi 30 sekunniksi. Kylmä tuntuu tietysti pahemmalta, jos siihen keskittyy, joten esimerkiksi taustamusiikki tai laulaminen toimii ajatuksien poisviejänä – oma lempibiisi kylmään suihkuun on Klamydian Rakas hullu.

 

Kylma_suihku

 

HAASTA ITSESI VIIKOKSI KYLMIIN SUIHKUIHIN!

Ota tästä koppi ja haasta itsesi viikon ajaksi ottamaan jokaisella suihkukerralla kylmä suihku. Jos et uskalla niin turvallisessa ympäristössä kuin suihkussa haastaa itseäsi, miten uskallat tehdä mitään muutakaan elämässä? En esimerkiksi itse ottaisi töihin henkilöä, joka ei uskalla käydä edes yhdessä kylmässä suihkussa. Vaikka kylmät suihkut ovatkin todella pieni juttu, niiden ottaminen ruokkii rohkeutta tehdä kaikkea muutakin elämässä.

Pyydän teitä jakamaan kokemuksenne kylmistä suihkuista alla olevan kommenttikentän avulla, jotta saadaan mahdollisimman moni uskaltautumaan kylmien suihkujen pariin.
 

Esimerkkivideo siitä, että kylmillä suihkuilla tottuu moneen, vaikka avantouintikokemus olisi olematon.

 

LÄHTEET

[1] Eglin CM & Tipton MJ.Repeated cold showers as a method of habituating humans to the initial responses to cold water immersion. Eur J Appl Physiol. 2005 93(5-6):624-9.

[2] Huttunen P ym. Winter swimming improves general well-being. Int J Circumpolar Health. 2004 May;63(2):140-4.

[3] Salomon R. The Opponent-Process Theory of Acquired Motivation. American Psychologist 1980 ; 35(8), 691-712.

[4] Siems WG ym. Improved antioxidative protection in winter swimmers. QJM. 1999 Apr;92(4):193-8.

[5] Quinn E. After Exercise – Does an Ice Water Bath Speed Recovery? Sports Medicine 2013.

[6] Janský L ym. Immune system of cold-exposed and cold-adapted humans. Europ J Appl Physiol Occup Physiol. 1996 ; 72(5-6), 445-450.

[7] Shevchuk NA. Adapted cold shower as a potential treatment for depression. Med Hypotheses 2008 ; 70(5), 995-1001.

[8] Leckart Steven. The shiver system: tapping the power of cold to lose weight. Wired 19.4.2013

[7] Lee ym. Irisin and FGF21 Are Cold-Induced Endocrine Activators of Brown Fat Function in Humans. Cell Metab. 2014 Feb 4;19(2):302-9.

 
 

Share Button

, , , , , , , , , , , ,

4 Responses to Kylmä suihku – Hyödyllistä hulluutta?

  1. hkm 04/03/2014 at 03:28 #

    Olipa kiva törmätä juttuun kylmistä suihkuista! Opin isältäni aikoja sitten että saunan jälkeen kylmä suihku helpottaa jälkihikeä, ja jäinkin siihen sitten niin koukkuun, että moneen vuoteen en ole pystynyt lopettamaan suihkuttelua ennen kun kylmä suihku on otettu 🙂 Hämmentävää miten noinkin epämukavalta kuullostavaan asiaan voi jäädä näin totaalisesti ja moneksi vuodeksi koukkuun. Nauratti ihan miten sanoit että reissussa tuntuu pliisulta jos ei tule tarpeeksi kylmää vettä. Tuttu tunne!

  2. Emilia Lahti 11/03/2014 at 22:37 #

    Kiva postaus (kiitos Mr. M. Neuvoselle vinkkauksesta). Yeah, it’s so much about expanding one’s comfort zone and learning to (not only tolerate but) use the natural randomness, which is so deeply embedded in the very nature of life itself, as a fuel.

    You might really enjoy the book ’Antifragile’ by Nassim Nicholas Taleb.

    Great blog! Keep up the good work.

    A fellow sisu enthusiast,
    Emilia

  3. maukka 20/05/2014 at 10:10 #

    tehny tätä jo varmaan pari vuotta! TYKKÄÄN BD

  4. Pepi 23/11/2015 at 12:06 #

    Sairaan hyvältä tuntuu! joka päivä nyt viis päivää ottanut ja siis niin älyttömän euforinen ja voittajafiilis sen jälkeen! aloitin 30sekuntia ekana päivänä ja nyt puoltoista minuuttia. miks en ole ennen keksinyt tätä! palautuu treeneistäkin tosi nopeesti ja hyvä mieli jälkeenpäin

Vastaa

© 2014 Sisusavotta®. Kaikki oikeudet pidätetään.