Terveellinen ja edullinen lounas

Marko Suomi heitti blogiinsa viime viikolla ravintohaasteen, jossa on tehtävänä rakentaa lounasateria alle viidellä eurolla lähikaupan antimista. Tavoitteena on laatia helppo, halpa ja mahdollisimman terveellinen ateria, joka on valmis syötäväksi lähes sellaisenaan (sekoitus ja mikrolämmitys ovat sallittuja). Tässäpä pari omaa vaihtoehtoa, joista molemmat vaativat pientä laittamista. Molemmat täytyy tehdä kotona, mutta ovat helposti otettavissa mukaan. Jos sinun täytyy ostaa kaupasta jotakin, jonka voi nauttia heti ilman laittamista, terveellisiä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi luomunakit, hapankaali, mahdollisimman tumma suklaa ja pähkinäsekoitukset.

 

RavintohaasteRavintohaaste2

KATKARAPU-AVOKADO-SALAATTI

Ainekset Katkarapuja (150 g), pieni avokado, kurkkua (1/3 kurkusta), kirsikkatomaatteja (1/2 rasiaa), jäävuorisalaattia (1/4 kerää) ja loraus extraneitsytoliiviöljyä (5 ml).
Tarvikkeet Leikkuualusta, veitsi, kippo, (mikro).
Ohjeet Pilko avokado, kurkku, tomaatit ja jäävuorisalaatti ja lisää ne kulhoon. Sulata katkaravut ennakkoon tai mikrossa ja lisää ne kulhoon. Lisää oliiviöljy. Sekoita kulhon sisältö ja nauti.
Vaihtoehtoja Voit korvata katkaravut esim. lohella, tonnikalalla, fetajuustolla, kanalla (vaatii paistamista) tai näiden yhdistelmillä. Myös kasvikset ovat valittavissa oman maun mukaan. Proteiinin ja rasvan määrää on helppo säädellä proteiininlähteen, avokadon ja öljyn määrällä.
Valmistusaika
4-6 minuuttia.
Ravintosisältö 377 kcal – 39g proteiinia – 12g hiilihydraattia – 19g rasvaa – 9g kuitua
Kustannukset Yhteensä 4,41 euroa. Tomaatit 0,58 euroa, kurkku 0,33 euroa, salaatti 0,70 euroa, avokado 0,42 euroa (X-tran pussista), katkaravut 2,34 euroa (Rainbow) ja oliiviöljy 0,04 euroa.
Kenelle Lounas ihmiselle, joka haluaa syödä monipuolisesti, ravitsevasti ja täyttävästi.

 

Ravintohaaste4Ravintohaaste3

KANANMUNA-BANAANI-SMOOTHIE

Ainekset 4 luomukananmunaa ja banaani.
Tarvikkeet Blenderi ja juomapullo/muki.
Ohjeet Riko kananmunat blenderiin ja heitä kuorittu banaani perään. Surauta tasaiseksi vaahdoksi ja nauti. Mukavan paksua ja makeaa.
Vaihtoehtoja Jos haluat smoothiesta tuhdimman, lisää toinen banaani tai kookosmaitoa. Voit korvata banaanit myös muilla hedelmillä tai marjoilla.
Valmistusaika
1-2 minuuttia. 
Ravintosisältö 448 kcal – 31g proteiinia – 23g hiilihydraattia – 25g rasvaa
Kustannukset Yhteensä 2,00 euroa. Kananmunat 1,77 euroa (Rainbow) ja banaani 0,23 euroa.
Kenelle Kiireisen ihmisen lounas, jonka voi ottaa mukaan ja nauttia vaikka automatkalla. Toimii myös välipalana tai palautusjuomana treenin jälkeen.
Share Button

, ,

2 Responses to Terveellinen ja edullinen lounas

  1. Jaska 08/05/2013 at 17:37 #

    No tällainen setti tulee aika monesti heitettyä töissä naamariin kun on kiire. Hk:n 400g aurinkosalaatti sis:porkkana kaaliraastetta ja ananasta ja 150g kylmäsavustettu lohi, hinta aikalailla 5€.

Vastaa

© 2014 Sisusavotta®. Kaikki oikeudet pidätetään.