Toukokuun kuulumiset

Nämä ovat valmennusprojektin viimeiset ”yhteiset” kuulumiset. Projektit päättyvät kesäkuun lopussa ja seuraavana onkin vuorossa tuloksien julkistaminen. Silloin on tiedossa laajempaa raporttia projektin kulusta – mittoja, kuvia, testituloksia ja fiiliksiä. Valmennettavien kertomuksien lisäksi minä annan arviointini niin yksittäisistä projekteista kuin koko valmennuskuviosta ylipäätänsä.

 

NIINA

Toukokuun edistyminen

Paino toukokuun alussa 82,5 kiloa ja lopussa 79,0 kiloa. Muutos -3,5 kiloa. Muutos tammikuun alusta -12,6 kiloa.

Vyötärö toukokuun alussa 91 senttiä ja lopussa 87 senttiä. Muutos -4 senttiä. Muutos tammikuun alusta -31 senttiä.

Maalis- ja huhtikuun repsahtelut ja lipsumiset ovat takana. Toukokuussa Niina sai taas ”juonen päästä kiinni”. Isoimpana juttuna se, että nyt alkoi selkeästi löytyä syömisiin sellainen linja, joka tukee hyvinvointia tuottamatta syömisestä ongelmaa. Jatkuvat sairastelutkin ovat takanapäin. Ihmelääke paleo ei ole, mutta se selkeästi toimii Niinan kohdalla.

Niinan kuulumiset

Heippa!

Toukokuussa kokeiltiin paleotyyppistä ruokavaliota, ei viljoja eikä maitotuotteita. Enpä muista milloin olisin viimeksi voinut näin hyvin. Olo on energinen ja mikä parasta, kerran kuussa uusiutuva poskiontelontulehdus on toistaiseksi loistanut poissaolollaan. Aivan mahtavaa!

Aamun olen aloittanut mustalla kahvilla, johon olen laittanut teelusikallisen neitsytkookosöljyä. Rasva autta pitämään nälän poissa pitkälle päivään. Pätkäpaaston ajat ovat hieman venyneet, koska olen tällä hetkellä opiskelemassa ja en aina kerkeä tekemään evästä aamulla mukaan ja läheisestä lounasravintolasta harvoin saa ruokavaliolle sopivaa ruokaa. Mutta kun on tällainen helle, niin eipä sitä paljon muuta edes tee mieli nauttia kuin paljon raikasta vettä! Ruoka-annokset ovat koostuneet hyvin pitkälti kalasta ja kanasta, erilaisista kasviksista ja juureksista.Olen välillä herkutellut bataatilla ja tehnyt erilaisia jälkkäreitä taateleista, kookoskermasta ja marjoista. Avokado on yksi parhaita lounasaineksia, rasvainen hedelmäliha täyttää juuri sopivasti.

Enhän minä tietenkään ole kyennyt tällaisessa helteessä olemaan täysin absolutistina, joten terassillekin on tullut eksyttyä… Mutta ei se ole aiheuttanut sen suurempaa hässäkkää ja kuoppaan putoamista. Paino on pudonnut hitaasti, en ota stressiä niin kauan kun suunta on alaspäin. Saa nähdä miten lähelle tavoitepainoa kesäkuun lopulla olen päässyt. Toukokuun linjalla jatketaan syömisten suhteen, liikuntaan tulee uusi lisäys pilateksesta, jonka aloitan uutena lajina kesäkuun alussa.

 

ANNA

Toukokuun edistyminen

Annalla on takana kiireinen ja vaihteleva kevät pitkine ulkomaanreissuineen, muuttoineen yms. Niinpä rutiineja ei ole niin helposti päässyt syntymään kuin vasta nyt. Treeni kulkee ja fiilis on hyvä, niin kuin pitääkin. Sisusavotasta ja valmennusprojektista oli juttu joensuulaislehti Heilissä toukokuun alkupuolella. Jutussa käsiteltiin sitä, että joskus on myös hyvä nostaa painoa sen sijaan, että aina pyrittäisiin laihduttamaan ja kiristymään. Ennakkoajatuksestamme poiketen juttu olikin yllättävän paljon keskittynyt Annan projektiin Sisusavotan sijaan, mutta joka tapauksessa hyvä, että Sisusavotta on esillä ja kiinnostaa ihmisiä.

Annan kuulumiset

No niin, valmennusprojektin loppu alkaa jo häämöttää edessä, mutta motivaatio on huipussaan tällä hetkellä. Toukokuun aikana aloin huomata, että tavat ovat nyt todella muuttuneet ja muutoksista on tullut osa arkea. Itsestä tuntuu, että olen viime aikoina syönyt kuin eläin! Uusi asia minulle on se, että minulla on jatkuvasti nälkä, ja lisäksi näläntunne vaikuttaa mielialaani paljon enemmän kuin ennen. Ennen pystyin siis olemaan pitkiäkin aikoja syömättä, esim. jos oli kiire, ei huvittanut syödä tms. Nyt tulen tosi pahalle tuulelle, jos en pääse syömään riittävän usein. Esim. aamulla prioriteetit ovat nykyään aivan toiset: jos aikaa on vähän, syön mieluummin lautasellisen puuroa ja lähden ilman laittautumista johonkin. Ennen asia oli juuri päinvastoin. Syöminen itsessään on tuntunut viime aikoina melkein urheilusuoritukselta, kun on alkanut lapioida jotain valtavaa kekoa suuhunsa. Sen lisäksi en todellakaan ole jaksanut syödä mitään karkkia, eli tällaiset pienet vanhat paheetkin ovat vähentyneet… 🙂

Painon nousu on hidasta hommaa, se täytyy sanoa. Tiedän, että monet ihmiset mieltävät painon nostamisen unelmatilanteeksi ja ennen kaikkea helpoksi: ”Voit nyt vain syödä kaikkea, ihanaa!” Tosiasiassa jos urheilee 5-6 kertaa viikossa ja syö järkevää, terveellistä ruokaa (ei herkkuja, ei alkoholia), painon nostaminen ei todellakaan ole lastenleikkiä. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni, mutta välillä on ärsyttänyt (Heilin lehtijutun jälkeen), kun puhutaan siitä, että lihotan itseäni. Lihominen liittyy mielestäni kuitenkin noh, lihomiseen, ja lihasmassan kasvattaminen on asia erikseen. Eli asia ei siis ole sillä tavalla, että ”syöt nyt vain sitä kakkua!”

Tuloksia on kuitenkin tullut ja omalla kohdallani toukokuu on ollut ehkä koko projektin paras kuukausi. Ensinnäkin juuri sen takia, että huomaan että uusista asioista on tullut nyt rutiinia. Lisäksi treenit sujuivat hyvin kuun alusta loppuun asti, eikä mitään motivaation heittelyitä juuri tullut. Innostuin toukokuussa myös siitä, kun vertailin kuukauden välein ottamiani kuvia itsestäni, ja huomasin niissä selkeästi kehitystä. Se motivoi jatkamaan. Olen miettinyt myös jonkin verran sitä, että moni nainen haaveilee kiinteytymisestä ja ajattelee sen tarkoittavan painon tippumista. Itselläni kiinteytyminen on kuitenkin tarkoittanut painon nousua, kun lihakset ihon alla ovat kasvaneet. Tarkennan nyt vielä, että kiinteytyminen ei todellakaan ollut ensisijainen tavoitteeni, vaan lisääntynyt hyvinvointi, mutta eihän se toki haittaa, jos se tulee siinä sivussa mukana. 🙂

Tiedän jo nyt, että vaikka valmennusprojekti loppuu kesäkuussa, aion jatkaa samaan malliin.

 

JANNE

Toukokuun edistyminen

Paino huhtikuun alussa 125,4 kiloa ja lopussa 123,5 kiloa. Muutos -1,9 kiloa. Muutos 15.1. alkaen -14,3 kiloa.

Vyötärö huhtikuun alussa 102 senttiä ja lopussa 99 senttiä. Muutos -3 senttiä. Muutos 15.1. alkaen -26 senttiä.

Toukokuu meni Jannella tilastojen valossa rauhallisesti eteenpäin. Alkuprojektin jälkeen tahti on tasoittunut eikä isoja heilahduksia enää tapahdu. Treenien osalta toukokuu meni hyvin, kun treeniä saatiin hyvin alle – niin jalat kuin painot liikkuivat aiempaa kevyemmin.

Jannen kuulumiset

Toukokuussa ilmat alkoivat jo lämmetä oikein tosissaan ja sen myötä myös mieli virkistyi. Toukokuussakaan paino ei pudonnut räjähdymäisesti, mutta hiljaa hyvä tulee. Työt ovat alkaneet tämän kesän osalta ja päivittely on ollut osaltani melkoisen heikkoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin lipsunut projektistani. Tavoite on edelleen korkealla ja motivaatiota on jatkaa hyväksi havaitulla tiellä.

Ruokailusta on tullut jo rutiinia ja sitä ei oikeastaan tarvitse enää miettiä sen tarkemmin miettiä. Jatkan edelleen pätkäpaastoa ja se onkin tuntunut omalta jutulta heti alusta alkaen. Ainoastaan lämpimät päivät ja rantakelit tuovat hieman haasteita ruokarytmiin. Toukokuussa treenaaminen maistui jo todella hyvin ja sen myötä oli melkeinpä pakko syödä vähän enemmän treenipäivinä mutta edelleen pysyteltiin miinuskaloreilla. Pitää yrittää ottaa eväitä mukaan esimerkiksi rannalle lähtiessä, jotta pystyy syömään säännöllisesti, eikä tarvitsisi syödä ulkona.

Treenien puolesta alkoi kulkea loistavasti ja painot liikkuivat iloisesti. Voimaa tuntuu tulevan vaikka yritetään mennä miinuksilla koko ajan. Ajoittainen lisäys kaloreihin voi osaltaan selittää tätä puolta. Koko ajan pysyy paremmin mukana peleissä ja jaksaa liikkua. Kunto on siis kohentunut melkoisesti, vaikka vielä hetkeen ei tyytyväinen voi ollakkaan. Olemme saaneet kuitenkin jo tässä kohtaa pysyvää muutosta aikaiseksi ja tästä olen erittäin tyytyväinen.

Mahtavin kesäterveisin Janne!

 

TAIJA

Toukokuun edistyminen

Paino toukokuun lopussa 66,2 kiloa. Muutos 8.1. alkaen -3,8 kiloa.

Taijan toukokuu meni monipuolisen sporttisissa merkeissä. Mukana oli pyöräilyä, salia, salibandya, juoksua ja suunnistusta. Enimmäkseen kahta jälkimmäistä, tulevia koitoksia silmällä pitäen. Salilla patistelin Taijan kasvattamaan sarjapainoja ja Taija onkin varsinainen voimanpesä. Kuinkahan moni yli 50-vuotias nainen pystyy tekemään siistejä kyykkysarjoja 50 kilolla, vieläpä satunnaisella salitreenillä? Painokin on sopivassa pienoisessa laskusuunnassa, kuten pitääkin.

Taijan kuulumiset

Toukokuu tuli ja meni, miten se livahtikin  niin nopeasti…! Kovasi uhosin kuukausi sitten että kun kesä tulee niin kilot karisee mut on vain nöyrryttävä. Ehkä parempi näin – hitaasti hyvä tulee. Urheilullisesti toukokuu on ollut hyvää aikaa sillä suunnistus tuli kuvioihin mukaan ja tulipa tehtyä yksi pitempi vaelluskin, Kaltimon kierto. Polkupyöräkin on kaivettu esiin ja muutama lenkki heitetty. Punttisalilla on tullut lisättyä rautaa tankoon ja se nouseekin yllättävän kevyesti, mitähän tapahtuisi jos rupeaisi ”treenaamaan”. Ruokailutavat ovat projektin myötä hioutuneet parempaan suuntaan – toivottavasti tämä jää pysyväksi muutokseksi.

 

OLLI

Toukokuun edistyminen

Ollin toukokuussa ei ole tilastojen valossa varsinaista raportoitavaa. Treeniolosuhteisiin ja muun elämän saralla tuli kyllä muutoksia, mutta niihin sopeudutaan. Itse treeni kulkee suunniteltuun malliin, jopa tavoitetta hiukan vauhdikkaammin, joten lupaavalta näyttää.

Ollin kuulumiset

Toiseksi viimeinen treenikuukausi takana. Treenit kulkenut edelleen hyvin, vaikka pieniä lisähaasteita harjoittelemiseen toi toukokuussa salin vaihto. Tuttu kuntosali Joensuussa, jossa savotan alkuajan treenailin vaihtui toiseen saliin kesätyöpaikkakunnalta. Salinvaihto olisi muuten sujunutkin varmaan ihan ongelmitta, mutta yksi oleellinen juttu puuttui uudelta salilta, nimittäin kyykkypaikka. Sali on muuten hieno ja laitteet on aivan uusia, mutta tuo oman treenin kannalta oleellinen puute hieman harmitti. Ja jos joku ihmettelee, että miksi tuollaisen salin valitsin niin se johtuu siitä että työnantaja kustantaa jäsenyyden nimenomaan tälle salille. Noh, siinä sitten pähkäilin, että miten saisin treenattua kyykkyä, kunnes mieleen tuli, että teen oman väliaikaisen kyykkypaikan. Siinä sitten nostin kahden liikutettavan penkin selkänojat täysin pystyyn ja pistin tangon penkkipaikalta niiden päälle. Vähän soveltamalla saan siis treenattua kunnolla jalat savotan loppuun asti!

Hieman totuttelua on vaatinut myös treeniajankohdan muutos. Töiden takia olen joutunut entisestään aikaistamaan harjoittelua ja olenkin usein salilla jo vähän seitsemän jälkeen aamulla. Siinä sitten kova treeni, suihkun kautta työkuteet niskaan ja töihin. Tällaisia kuulumisia tällä kertaa ja näillä mennään siis loppusavotta ja heinäkuun alussa Jussin kanssa testataan, että onko sitä voimaa tullut lisää tavoiteltu määrä.

Aurinkoista kesänjatkoa ja hyviä treenejä kaikille! Palataan asiaan vielä heinäkuussa!

Kyykkyteline

Ollin kyykkyteline

 

Share Button

, , , , ,

Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen?

Vastaa

© 2014 Sisusavotta®. Kaikki oikeudet pidätetään.