Valmennusprojektin loppuraportti: Anna

 

ANNAN TAVOITTEET

  • Lihasmassan ja voiman lisäys
  • Kestävyyskunnon parantaminen
  • Yleinen hyvinvointi

LÄHTÖTILANNE JA LOPPUTULOKSET

Alussa Lopussa Muutos
Paino 43,5 kg 46,3 kg +2,8 kg
Suhteellinen hapenottokyky 24,94 ml/kg/min 32,67 ml/kg/min +31%
Absoluuttinen hapenottokyky 1,10 L/min 1,54 L/min +40%
Alussa Lopussa Muutos Kuntoluokka (1-5)
Vauhditon pituus 155 cm  195 cm +40cm 2 -> 4
Punnerrukset 22 kpl  43 kpl +21 kpl 3 -> 5
Vatsalihasliike 23 kpl  29 kpl +6 kpl 2 -> 3
Selkälihasliike 37 kpl  72 kpl +35 kpl 3 -> 5
Pystypunnerrus 4kg/käsi 14 kpl  38 kpl +24 kpl 2 -> 5
Kyykyt 43 kpl  48 kpl +5 kpl 4 -> 4
Lankkupito 1:51  2:46 +45s 3 -> 5
Selkäpito 1:38  1:38 +0s 2 -> 2

JUSSIN ARVIO

Annan päätavoite oli lihasmassan ja voiman lisäämisessä. Painoa oli tarkoitus nostaa maltillisesti 2-4 kilon verran ja paino nousi projektin aikana vajaat kolme kiloa. Inbody-mittauksen mukaan kehon lihasmassa kasvoi 2,3 kiloa ja samaan aikaan rasvamassa pieneni 0,9 kilolla. Tämä tarkoittaa rasvaprosentin pienentyneen 3,3 prosenttiyksikköä, vaikka kehonpaino kasvoi samalla. Inbody-mittauksen tuloksia ei voi tietenkään sokeasti tuijottaa, mutta se toimii vähintäänkin suuntaa-antavana vertailupohjana. Edellä mainittuja mittaustuloksia tukevat ympärysmitat eri puolilta kehoa. Vyötärö ja lantio pysyivät samoissa mitoissa, kun käsiin ja jalkoihin tuli useita senttejä lisää. Vielä kun voimatkin kasvoivat lihaskuntotestien ja treenirautojen perusteella selkeästi, ovat Annan treenit menneet hyvin perille.

Yksi tavoite oli kestävyyskunnon puolella, ja sillä saralla tuli selkeää parannusta hapenottokykytestien perusteella. Laskennallisesti hapenottokyvyn parannus tarkoittaa noin 350 metrin tulosparannusta Cooperin testissä. Yleistä hyvinvointia on hankala mittaroida, mutta ei Annan fiilis ja olotila vaikuta kevään mittaan ainakaan huonontuneen 😉 Projekti ei kuitenkaan ollut pelkkää ruusuilla tanssimista ja projektin aikana oli omat haasteensa ulkomailla matkustelun ja muiden kiireiden suhteen. Loppupeleissä Anna saavutti asettamamme tavoitteet hienosti. Hienoa on myös, että projekti ei jää tähdenlennoksi vaan että Annalta löytyy draivia jatkaa projektin viitoittamalla tiellä.

ANNAN MIETTEET

Heippa!

Olen todella tyytyväinen valmennusprojektiin kokonaisuudessaan. Treenaaminen sujui pääasiassa hyvin ja siinä tapahtui selkeää kehitystä, kuten kuntotestit osoittavat. Myös syömiseen sain aivan uudet rutiinit, ja ruokahaluni on nyt normaali tai normaalia hurjempikin 😉 Sain painoa lisää vajaat kolme kiloa, josta InBody-mittauksen mukaan suurin osa oli lihasmassaa. Tässäkin mielessä tavoitteet saavutettiin, mistä olen tietenkin erittäin iloinen. Jos pitäisi sanoa, mikä projektissa oli parasta, niin vastaisin ehdottomasti: tulokset. Tieto siitä, miten niihin päästään. Voin nyt paremmin ja olen paremmassa kunnossa.

Keväällä ehkä suurimpia haasteita olivat Saksan-matka ja kiireinen arki. Oli ihan muutamia hetkiä, että olisin halunnut luovuttaa kokonaan, mutta jälkikäteen ajateltuna olen iloinen, etten luovuttanut! Projekti oli minulle henkilökohtaisesti erittäin tärkeä myös siksi, että se oli minulle onnistumisen kokemus. Huomasin, että pitkäjänteisellä työllä voin saavuttaa asettamani tavoitteet (jos ne ovat realistiset). Treenaaminen onkin siksi niin palkitsevaa, että tuloksia näkee jossain vaiheessa konkreettisesti.

Oikeastaan projektin jälkeen juuri mikään ei ole muuttunut. Olen jatkanut treenaamista ja massan kasvatusta samaan malliin ja asettanut tulevalle puolelle vuodelle samanlaiset tavoitteet kuin tuolle ensimmäisellekin puolikkaalle. Uskon, että vuoden lopussa olen jo täysin normaalipainoinen, mikä olisi mahtava juttu. Tietysti se on muuttunut, että Jussi ei enää valmenna minua, mutta Jussi antoi niin hyvät eväät jatkoakin varten, että koen saaneeni projektista sen minkä halusinkin.

 

Share Button

, , , , ,

Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen?

Vastaa

© 2014 Sisusavotta®. Kaikki oikeudet pidätetään.