Valmennusprojektin loppuraportti: Taija

 

TAIJAN TAVOITTEET

  • Liikuntakipinän löytäminen ja liikunnasta nauttiminen
  • Pieni painonpudotus, tavoitepaino 65 kg

LÄHTÖTILANNE JA LOPPUTULOKSET

Alussa Lopussa Muutos
Paino 70,0 kg 65,9 kg -4,1 kg
Vyötärö 87 cm 79 cm -8 cm
Alussa Lopussa Muutos Kuntoluokka 1-5
Vauhditon pituus 145 cm 150 cm +5 cm 5 -> 5
Punnerrukset 50 kpl 55 kpl +5 kpl 5 -> 5
Vatsalihasliike 35 kpl 41 kpl +5 kpl 5 -> 5
Selkälihasliike 68 kpl 56 kpl -12 kpl 5 -> 5
Kyykyt 43 kpl 67 kpl  +24 kpl 5 -> 5
Lankkupito 2:00 2:30 +0:30 4 -> 5
Selkäpito 2:00 4:00  +2:00 3 -> 5

JUSSIN ARVIO

Taijan projekti kehkeytyi varsin erilaiseksi, mitä olin alun perin henkilöitä valitessani ajatellut. Taija paljastui varsinaiseksi teräsnaiseksi liikunnan suhteen. Jopa siinä määrin, että tiettyjen lajien suhteen minulla ei välttämättä ollut erityisemmin annettavaa Taijan harjoitteluun. Liikunnan suhteen tavoitteena oli kuitenkin liikuntakipinän löytäminen, ei liikunnan aloittaminen tai erityiset suorituskykytavoitteet. Lajipohjaa lähdettiin monipuolistamaan ja kevään treenipäiväkirjasta oli lopulta laskettavissa jopa 17 eri lajia. Osa liikunnasta oli vaihtelua tuovaa, osa taas selkeää harjoittelua erilaisiin kilpailuihin tai tapahtumiin, kuten Jukolan viestiin ja Rajalta Rajalle -hiihtoon. Suurin osa harjoittelusta oli kestävyyspainotteista, mutta Taijan vahvuudet olisivat todennäköisesti voimapainotteisten lajien parissa. Alkuhaastattelussa hiukan epäilin Taijan mainintaa siitä, että hänelle tarttuvat lihas ja voima helposti, mutta nyt uskon sen. Esimerkiksi lähes omalla painolla tehdyt kyykkysarjat yli 50-vuotiaana satunnaisella punttitreenillä kielivät potentiaalista vaikka mitaleista kilpailijaksi voimalajien veteraanisarjoissa. Mittaroitavissa liikuntakipinän löytyminen ei ole, mutta väitän sen löytyneen, ellei Taija ole onnistunut minua huijaamaan 😉

Toinen tavoite Taijan projektissa oli painonpudotus. Painonpudotus paljastui yllättävän vaativaksi, vaikka moni voisi pitää viiden kilon pudotusta helppona. Ikä, suuri liikuntamäärä ja vähäinen energiansaanti olivat todennäköisesti jo aiemmin vieneet aineenvaihdunnan tason suhteellisen hitaaksi, jolloin laihduttaminen ei onnistu käden käänteessä. Maltti on kuitenkin valttia ja paino tippui hitaasti kevään mittaan – tavoitteesta jäätiin lopulta 900 grammaa. Kehon eri ympärysmittojen perusteella rasvaa paloi, koska jalat ja kädet pysyivät samanmittaisina vyötärön pienentyessä. Kevään aikana Taijan syömiset siistiytyivät ja tietyt huonot tottumukset, kuten yösyönti, jäivät pois. Elämäntapojen siistiytyminen ei ollut varsinaisena listattuna tavoitteena, mutta se on aina positiivista.

TAIJAN MIETTEET

Puoli vuotta on vierähtänyt siitä, kun hiihtoladulla sain puhelun, jossa kuulin tulleeni valituksi Sisusavotan valmennusprojektiin. Tuolloin en oikein tiennyt vielä mihin ryhdyn, mutta se selkisi hyvinkin pian, kun tapasimme Jussin kanssa ensimmäisen kerran. Tiesin kyllä, että olen suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta jotain puuttui ja toivoin sen löytyvän tästä projektista. Tavoitteeksi asetin painon pudotuksen ja kipinän löytymisen liikuntaan. Näiden tavoittelua lähdimme sitten Jussin kanssa yhdessä suunnittelemaan.

Liikunnan määrä ei varmaankaan hirveästi lisääntynyt – monipuolistui kylläkin. Aiemmin hiihtelin vaan pitkiä lenkkejä tasaisella vauhdilla ja tämähän ei vie kehitystä eteenpäin – senkin tiesin, mutta toimin vaan niin. Samoin punttisalilla olin tehnyt suoritteita erilaisissa vempaimissa aina saman kierroksen ja lähtenyt kotiin. Projektin myötä vapaat painot ovat tulleet mukaan harjoitteluun ja tämä on tuonut uutta potkua urheiluun. Olen osallistunut moneen urheilutapahtumaan tämän puolen vuoden aikana, kuten Rajalta rajalle-hiihtoon, pyöräilyyn Ahvenanmaalla viikon ajan ja Jukolan viestiin. Suoritukset ovat olleet helppoja ja niistä on päässyt nauttimaan eri tavalla.

Ruokapäiväkirja oli minulle uusi asia, sillä en juuri ollut katsellut mitä syön ja milloin syön. Muun muassa yösyönti oli paheeni – nyt se on jäänyt pois. Ruokailurytmi on muuttunut säännölliseksi ja tulee myös pohdittua mitä syö ja milloin. Ylimääräinen mutustelu on jäänyt huomattavasti vähemmäksi ja imelän nälkä on hävinnyt. Olen oppinut tekemään itse suklaata ja myslipatukoita, näillä voi sitten herkutella, kun siltä tuntuu. Olen tainnut kerran sortua irtokarkkeihin tämän puolen vuoden aikana, joten tapojaan voi näköjään muuttaa. Ruisleipä on edelleen herkkua ja sen suon itselleni – kohtuudella kylläkin, päälle avocadoa ja juustoa = herkku!  Ruokapäiväkirja auttoi minua rytmittämään ruokailun ja pisti ajattelemaan ruoan monipuolisuutta. Kalorilaskurikin tuli tutuksi – kannattaa kokeilla, huomaa yllättäen mistä ne kalorit tulee ja paljonko tulee turhia kaloreita! Yhteisissä tapaamisissa sai uusia ideoita ruuan laittoon, miten saa tehtyä yksinkertaisesti hyvää ja terveellistä.

Paino on sitten ihan oma lukunsa. Vuosien saatossa se on pikku hiljaa noussut ylöspäin ja dieetin on pitänyt alkaa joka maanantai – sitä maanantaita ei ollut vielä tullut. Totuushan paljastui, kun näin takaapäin otetut valokuvat ja tuolloin heräsin unesta. Uimataitoni on hyvä ja en todellakaan tarvitse vararenkaita. Tiedän kaikki ylipainon riskit ja siitä huolimatta aloin itse vyöryä siihen suuntaan – no olipahan hyvä syy muutokseen. Pikkuhiljaa hitaasti paino on tullut alaspäin, se vaatii työtä ja hyvää itsekuria – pitää myös tykätä itsestään, sillä itselleenhän tätä tekee. Tavoitteet saavutin 90-prosenttisesti, sillä painoa jäi 900 g liikaa. Liikunnan ilo on tullut takaisin, kroppa tuntuu olevan hyvässä kunnossa, eikä minkäänlaisia vammoja ole ollut koko aikana. Ruokailutottumukset on helppo jättää pysyviksi. Jussin tekemät suunnitelmat toimivat kohdallani hyvin. Vaikka itse välillä tuskailin painon kanssa, niin nyt en ole huolissani asiasta. Tiedän, että se tulee alas, jos jatkan tällä tiellä ja varmasti jatkan!

 

Share Button

, , , , , , , , ,

Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen?

Vastaa

© 2014 Sisusavotta®. Kaikki oikeudet pidätetään.