Tammikuun kuulumisia, osa 1 – Vyötäröt huvenneet

 

NIINA

Tammikuun edistyminen 1.1. alkaen

Paino tammikuun alussa 91,8 kiloa ja lopussa 86,2 kiloa. Muutos -5,6 kiloa.

Vyötärö tammikuun alussa 118 senttiä ja lopussa 96 senttiä. Muutos -22 senttiä.

Niinan alku on ollut hurja, etenkin vyötärön kutistuminen on ollut jäätävän nopeaa. En osannut odottaa ihan noin dramaattista pudotusta vyötärönympäryksessä. Alussa painonpudotus nojaa kuitenkin paljon nesteiden poistumiseen ja turvotuksen katoamiseen, joten varsinainen rasvanpalamistahti paljastuu myöhemmin. Niina oli tottunut aiemmin herkuttelemaan, joten laihduttaminen ja hiilihydraattien rajoittaminen on tuottanut pieniä tuskailuja, mutta hyvin on selvitty. Vaikka suosin usein rennompaa linjaa, on vanhoista tavoista hyvä opetella ensin pois, jonka jälkeen homma helpottuu. Pätkäpaastokin on toiminut hyvin, jota kohtaan minulla oli pieni epäilys naislaihduttajan kohdalla. Sairastelu on hiukan verottanut treenaamista, mutta se voi Niinan innokkuus huomioon ottaen olla ihan hyväkin juttu 😉

Poiminta Niinan ruokailuista 14.1.

Ateria 1 – Pekonia, 2 kananmunaa, puolikas paprika

Ateria 2 – Maitoa ja turkkilaista jogurttia

Ateria 3 – Broilerin rintafilee, fetajuustoa, tomaatti, salaattia

Ateria 4 – Tonnikalaa, 2 tomaattia, fetajuustoa, aurinkokuivattua tomaattia, juustoviipale

Niinan kuulumiset

Moikka!

Tammikuu hurahti ohi uskomattoman nopeasti. Onneksi kilojakin hurahti siinä samalla ja senttejä sitäkin enemmän. Olen noudattanut pääsääntöisesti Jussin antamia suuntaviivoja ruokavalion suhteen. Suuren suuria lipsahduksia ei ole tullut. Täysin natsilinjalla en ole kyllä syömisen suhteen ollut ja kerran sorruin miehen leffakarkkeihin.

Tähän mennessä vaikeinta tässä projektissa on ollut oman mielen hallinta. Kaikkihan on päästä kiinni. On haastavaa luoda päähän uudet muistiradat vanhojen tottumusten tilalle. Iltaisin kun lapset ovat menneet nukkumaan, olin tottunut herkuttelemaan. Nykyisin juon yrttiteetä ja venyttelen, samalla kun mies tuijottaa telkkaria ja palkitsee itseään rankasta päivästä jollain hyvällä. Perhe syö ympärillä leipää ja pastaa, viikonloppuisin herkutellaan karkeilla ja sipseillä. Pienimmäinen haluaa leipoa äidin kanssa pullaa. Vaikeaa on myös niinä hetkinä, kun paino ei enää samaa tahtia putoakaan, kuin ihan alussa. Pitää vain uskoa, että noudattamalla ruokavaliota ja urheilemalla paino kyllä pitkällä tähtäimellä tippuu. Olen sairastellut tammikuussa noin kaksi viikkoa, joten se on hillinyt vähän treenaamista. Saliharjoitteluun olen totutellut pikkuhiljaa. Rakastan ryhmäliikuntatunteja, joten niissä on tullut käytyä enemmän. Kuumettoman flunssan aikana olen jumpannut kotona pilatestyyppistä rauhallista ja sitkeää jumppaa ja venytellyt usein. Olen nimittäin kuin rautakanki ja liikkuvuutta pitäisi saada lisää.

On ollut mahtavaa olla Jussin valmennettavana, uskomatonta miten positiivisesti voi tällainen tuki vaikuttaa. Joskus kun on oikein kovasti tehnyt herkkuja mieli ja en ole pystynyt katsomaan kauaskantoisesti omiin tavotteisiin, olen vain ajatellut, että en voi tehdä sitä, koska Jussi on laittanut niin paljon aikaa ja energiaa minuun. Olisi epäreilua häntä kohtaan jättää ohjeet noudattamatta. No, sinä yhtenä iltana kun irtokarkit hävisivät parempiin suihin, ei Jussin naama pyörinyt mielessä ;D Mutta en ikinä olisi itsekseni näin lyhyessä ajassa saanut tiputettua 5,6 kiloa. Vielä on matkaa paljon jäljellä. Helmikuussa olen päättänyt ottaa äärimmäisen tiukan linjan ruokailuihin, ei mitään lipsumisia, eikä rentoa otetta. Nyt kun pari isompaa flunssaakin on sairastettu, voin aloittaa treenamisenkin täysillä. Helmikuun lopulla olen menossa Helsinkiin tapaamaan ystäviä, joten siihen mennessä pitäisi vielä 5 kiloa saada pois ja siellä en voi enkä halua täysin välttää herkuttelua, joten siihen asti mennään tiukasti. Ja yhteen kivaan mekkoon haluan mahtua sinne mennessä. Niin ja hei, ne läskifarkut mahtuvat nyt jalkaan…

 

JANNE

Tammikuun edistyminen 15.1. alkaen

Paino 15.1. 137,8 kiloa ja tammikuun lopussa 135,1 kiloa. Muutos -2,7 kiloa.

Vyötärö 15.1. 125 senttiä ja tammikuun lopussa 113 senttiä. Muutos -12 senttiä.

Jannen projekti on lähtenyt myös hyvin liikkeelle. Paino ja vyötärö ovat lähteneet putoamaan, vyötärö suhteessa hiukan enemmän. Uskoisin sen johtuvan kasvaneesta treenimäärästä, joka on kerännyt nestettä lihaksiin. Meillä on Jannen kanssa ollut laihduttajille harvinaisempi, mielestäni positiivinen ongelma. On nimittäin ollut hankala saada tarpeeksi kaloreita kasaan. Tämä johtuu pitkälti kasviksien ja muun vähäkalorisen ruoan aiempaa suuremmasta määrästä. Pätkäpaasto on rullannut Jannella varsin mukavasti, vaikka puhti aamutreeneissä on ollut ajoittain vähän heikompi. Jannen projekti pääsi alkamaan vasta tammikuun puolen välin tienoilla, joten pidempikestoista edistymistä pääsemme katsastamaan kuukauden kuluttua.

Poiminta Jannen ruokailuista 18.1.

Ateria 1 – yliopiston lounas: hieman riisiä, kanaa omena-tomaatti-kastikkeessa (mahdollisimman paljon kanaa ja vähemmän kastiketta) ja reilusti salaattia.

Ateria 2 – rahkapurkki, 100g marjasekoitusta, 3 kananmunaa ja vähän fun lightia

Ateria 3 – reilusti salaattia (tomaattia, kurkkua, paprikaa, sipulia, jäävuorisalaattia), oliiviöljyä, viljaporsaan filee 150g, 5 siivua pekonia ja 100g raejuustoa.

Ateria 4 – reilusti salaattia (tomaattia, kurkkua, paprikaa, sipulia, jäävuorisalaattia), oliiviöljyä, viljaporsaan filee 150g ja 100g raejuustoa.

Jannen kuulumiset

Tammikuu takana ja vaikka projekti alkoikin vasta kuun puolivälistä, on tuloksia alkanut pikkuhiljaa tulla. Muutoksia on tehty aika paljon ja näin ollen tämä alku onkin mennyt hieman uuteen totutellessa. Fiilis on ollut kaiken kaikkiaan hyvä ja virtaa on riittänyt suhteellisen hyvin. Mieliala on ollut koko ajan korkealla, varmaankin pääosin säännöllisen unirytmin ja terveellisen rukavalion johdosta.

Ruokapuolella on tullut jonkin verran muutoksia vanhaan ja tämä on vaatinut hieman totuttelua. Olen noudattanut suurimman osan kuluneesta ajasta pätkäpaastoa, mikä onkin ollut varmasti suurin muutos tähän puoleen. Lisäksi ruokavaliosta on pyritty karsimaan ylimääräiset hiilarit pois ja esimerkiksi leipää en ole syönyt koko aikana. Ruokavalio on keskittynyt proteiinipitoiseen ruokaan ja olen joutunut hieman opettelemaan syömään siten, että saan rasvoja, proteiinia ja hiilareita sopivassa suhteessa. Ruokavalio on kuitenkin mielestäni tuonut lisää energiaa ja aineenvaihduntakin on toiminut hyvin muutamia päiviä lukuunottamatta. Välillä on ollut hieman vaikeuksia jopa syödä tarpeeksi kaloreita.

Treenipuolella saliohjelmat laitettiin kokonaan uusiksi ja tehtiin siten, että keskitytään enemmän voimapuoleen, kuin hifistelyihin. Pääpaino salilla on uuden ohjelman myötä isoissa liikkeissä kuten kyykyt, maastaveto ja penkki. Treenit ovat monipuolisempia kuin aiemmin olen tottunut tekemään, mutta eivät kuitenkaan varsinaisesti raskaampia. Jalat olivat tietenkin alkuun hieman ihmeissään kyykyistä, koska olen viimeksi kyykännyt noin 10 vuotta sitten, mutta pikkuhiljaa alkaa rullata kivasti ja painojakin on saanut lyödä tankoon jo mukavasti. Tykkään käydä salilla aamulla ja pätkäpaaston ansiosta tämä on tarkoittanut sitä, että käyn salilla tyhjällä mahalla. Tässä onkin suurin muutos aiempaan ja välillä on tuntunut siltä, että energia ei riitä kunnolla, mutta kohtuudella ollaan tähän asti selvitty. Huomattavasti paremmin sali ainakin omalla kohdalla kulkee, jos on aamupala alla ennen salille menoa. Muuta liikuntaa on tullut harrastettua säännööllisesti ja sillä puolella jalka alkaa kiljalleen tuntua kevyemmältä.

Tässä kuulumisia tammikuulta ja jatketaan helmikuussa entistä kovempaa, kun kroppakin on tottunut menoon.

 

 

Share Button

, , , , , ,

One Response to Tammikuun kuulumisia, osa 1 – Vyötäröt huvenneet

  1. Ellu 07/02/2013 at 19:07 #

    Hienoa duunia Niina ja Janne, tsemppiä!

Vastaa

© 2014 Sisusavotta®. Kaikki oikeudet pidätetään.